JellyPages.com


Saturday, August 24, 2013

45. ANTARA PERKARA2 YANG PERLU DIELAKKAN SEMASA MENGANDUNG





Rupanya ada banyak benda kalau boleh ibu2 mengandung elakkan...demi kesihatan ibu sendiri dan bayi comel dalam perut...kalau boleh ikut la pasal 9 bulan jer...x lama pun kan...tuk kesihatan diri sendiri & anak dalam kandungan....

Ubat Nyamuk
Elak apa saja jenis ubat nyamuk tidak kira jenis semburan,
yang dibakar atau sapuan sekalipun. Ubat nyamuk mengandungi  bahan kimia berbahaya dan boleh menjejaskan kandungan anda.

Derma Darah
Ibu hamil tidak digalakkan menderma darah disebabkan mudah mengalami anemia (kekurangan darah) sedangkan anda perlukan  banyak darah untuk kehamilan.

Bawa Barang
Elak membawa barang berat, apatah lagi setelah
kehamilan memasuki trimester terakhir.

Durian
Elak makan durian terutama trimester pertama kehamilan, kerana boleh merangsang kontraksi yang akhirnya menyebabkan keguguran.

Kapal Terbang
Elak menaiki kapal terbang pada trimester terakhir kehamilan, apatah lagi jika anda tergolong dalam kehamilan berisiko atau menghadapi masalah kesihatan. Tekanan di udara boleh menambah risiko terhadap kehamilan.

Gincu Bibir
 Jika anda suka memakai gincu ketika hamil, elakkan tabiat suka menjilat bibir. Bahan pengawet dan pewarna di dalam gincu jika tertelan boleh membahayakan janin.

 Krim Pemutih
Lupakan krim pemutih ketika ini. Kandungannya boleh
 menjejaskan kesihatan anda dan janin.

Ubat Jerawat
Wajah anda dipenuhi jerawat setelah mula hamil? Ia perkara biasa kerana faktor perubahan hormon untuk proses kehamilan.  Lupakan seketika penggunaan ubat jerawat kerana ia mungkin  membahayakan pertumbuhan janin anda. Cara lebih selamat, kerap mencuci muka untuk mengurangkan penghasilan minyak yang  menyebabkan jerawat. Atasi jerawat setelah melahirkan nanti.

Alkohol
Sebarang alkohol yang anda minum akan sampai kepada bayi anda dengan cepat melalui aliran darah anda dan plasenta, anda boleh mengambil keputusan untuk tidak mengambilnya sama sekali, atau sekurang-kurangnya untuk mengawal jumlah yang anda minum.


Kafien
Kopi, teh dan minuman jenis cola adalah perangsang yang sederhana, dan walaupun bukti penyelidikan belum lagi jelas, sesetengah penyelidik berpendapat bahawa terlalu banyak kafein boleh menyumbang kepada risiko mendapat bayi mempunyai berat badan lahir rendah, atau meningkatkan risiko keguguran.

Merokok
Wanita yang merokok meningkatkan risiko keguguran, bersalin pramatang, kelahiran mati dan kematian kot. Merokok pada trimester pertama juga meningkatkan sedikit risiko melahirkan anak dengan bibir atau lelangit rekah. 
Walaupun masa paling baik untuk berhenti merokok ialah sebelum anda merancang untuk hamil, namun begitu, apa jua pengurangan dalam bilangan rokok yang anda hisap setiap hari semasa hamil akan memberikan bayi anda peluang yang lebih baik.

No comments:

Post a Comment